måndag 21 maj 2012

Resa till gullvivans rike

 Hello!
Nu håller jag på att återhämta mig efter en härlig långhelg på Åland.
Ett glatt gäng på 30 pers. åkte iväg med buss ner till Åbo på torsdan och tog färjan över. Hem åkte vi på söndan med skärgårdsfärjorna via Brändö. Här följer en kort presentation av vad vi sett  och gjort. 
 Ålands landskapsblomma gullvivan blommade som bäst och en hel äng av dem hittade vi på Brändö.
 En ny bekanskap för mig var blomman Adam o Eva som hör till orkide´-släktet.
 På programmet stod också ett intressant besök på Ålands sjösäkerhetscentrum. Här blev vi informerade hur livräddare tränar för olyckor till havs. I träningsbassängen kunde de åstadkomma både stora vågor, storm, regn och mörker. Faktiskt lite skrämmande att se dessa livbåtar på riktigt - tänk om man nån gång hamnade i en sån! 
 Sen blev det besök på Bomarsunds fästning...
 ... och Kastelholms slott.
Tjudö vingårds produkter... 
 ...där vi var på provsmakning.
 Vid Jan Karlsgården var det underbart att vandra runt. Ingen folkträngsel ännu. Bara vackra vyer var man än gick. 
Längtar redan tillbaka, fast visst var det skönt att komma hem ändå!

3 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilken härlig resa i vårens tecken!
Kram Eva

Nette Cecilia sa...

Så fint det var ,har varit många gånger på Åland då min mans syster bodde där,så alla platser är bekanta .Har aldrig varit där på våren så gullvivorna har jag inte sett ,men jag har ju hundratals med plantor här hemma ,kram Nette

Thanh Le sa...

Beautiful colors
I like this style

--------------------------------
welcome to my blog
http://www.homedesign9.com/
Interior Decorating, Home Design, Room Ideas