söndag 1 augusti 2010

Blixtar, blåst, bokhylla och bok

Söndagkväll igen och vi är tillbaka hemma från vårt caravanliv några dagar. Ännu en vecka semester kvar för mig och gubben innan vi skall börja jobba.
.
Veckan som gått har varit minnesvärd på många sätt. Mest ur vädersynpunkt. Vårt land fick nytt värmerekord på torsdan på 37,2 grader! Sådan värme har en en annan baksida också, de följs vanligen av rejäla åskväder. Natten till torsdag var vi hemma och fick uppleva ett otroligt blixtskådespel som vi aldrig förr skådat och det höll på i flera timmar. Vackert, men respektfullt.
.
Natten till fredag var vi igen vid vår husvagn. Bilden nedan är tagen därifrån mot sjön några kvällar innan när det var fullmåne. Nu har jag en annan bild på näthinnan av samma plats som inte är lika vacker. Åskvädret som den natten kom över sjön, ja den hade ju kommit tvärs över hela Finland och ställt till det. Har aldrig i mitt liv varit så rädd och inte mina barn heller. T.o.m. gubben erkänner att han var rädd. Åskvädret var inte så hemskt, men stormen den hade med sig! Hela husvagnen skakade och vi trodde att den skulle ta med sig hela förtältet trots att den är rejält ankrad med stormlinor. En annan tanke var att träden runt om kan välta över vagnen. Tack gode Gud måste jag säga att vi och alla andra klarade oss utan skador. Endast fyra tält på vår camping hade rykt med stormen och enstaka träd hade vält.
Ha respekt för naturen, för dess krafter är oberäkneliga!
.
Nu över till något mera vardagligt. Berättade redan i mitt förra inlägg att vi köpt en ny hylla från Ikea till lillasysters rum. Nu är den på plats och jag är jättenöjd. Denna hylla (Expedit heter den visst) är ju helt suverän för barnrum som annars svämmar över av leksaker. Korgarna i svart och rött är från Jysk, gillade nämligen inte Ikeas korgalternativ till detta ändamål.
.
Från Ikea skaffade jag också en större modell av den vita emaljerade kannan som jag haft förr. Den fylldes genast med lite sommarblommor. Nu blev det blåklint och prästkragar.
.
Under vår semesterresa har jag och gubben grälat om samma bok, men nu har vi båda läst den. Rekommenderar varmt denna bok till alla. Läs mera här.
Huvudpersonerna i boken hör till våra personliga bekanta och jag beundrar stort det de klarat av och berättar om i denna bok, att segla jorden runt med en liten segelbåt!
.
I nästa inlägg blir det troligen lite Tilda efter en längre paus.
.
Kramar

8 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Oj, jag undrar om jag skulle våga finnas i husvagnen i det väder du beskriver! Tror att jag skulle sätta mig i bilen då... kanske. Man är verkligen liten en sån gång och får vara tacksam.

Fin hylla och boken låter intressant. Känner till "spökförfattaren".

Ha en bra vecka!

Livet på Vestergård sa...

Ja man är verkligen liten när naturkrafterna visar sig så starka!
Hyllan passar jättebra i ett barn rum och korgarna ser ut som om de hörde till. I slutet på veckan ska jag söderut och ska försöka klämma in ett Ikeabesök :)
Kram Kicki

Annelis hantverk sa...

Men så bra att allt gick bra när ni hade vädrets makter över er. Jag skulle aldrig vågat vara där. Snygg hylla! Tack för tipset om boken och bloggen deras skall jag läsa mera på.
Ha det så bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Den boken skall jag försöka få tag på, det är alltid så kul att läsa om människor som ger sig ut på äventyr!
Vilken vacker månbild! Kan tänka mig att man blir lite skakis med värsta åskvädret när det dessutom finns höga träd runtomkring.
Hyllan till barnrummet är ju läcker och vilka fina färger, man blir glad av färg!
Kramar
Agneta

Vform sa...

Nej, ingen ska kom och påstå att de inte är åskrädda! Vädrets makter kan ingen rå på!
Tur att det blev okej!
Ska behöva läsa Harriets böcker ;)
Fin kanna o hylla förresten :)

God fortsättning av veckan!

alegni sa...

jo, det var nog ett fasligt bullrande och blixtrande förra veckan. hörde att det blåst så där förfärligt dit längre norrut också. det slapp vi här åtminstone. tur att ni klarade er!
den där boken låter intressant.

Huset vid ån sa...

Åh, Vilken fin o somrig blogg du har.....Återkommer gärna! Kram Therese

Louise sa...

Ja usch vad man kan känna sig liten inför vädrets makt! Sköna sista semesterdagar!!