lördag 8 maj 2010

Uppdatering inför morsdag

En bråd vecka är äntligen till ända och att jag haft bråttom har ni säkert märkt på mitt lama deltagande i bloggvärlden. Jobbet och familjen har tagit all tid just nu, men nu blir det min lediga vecka igen.
.
På jobbet har mina barn fått göra halsband till sina mammor. Stora mönstrade silverpärlor fick de själv välja och slutresultatet blev faktiskt jättefint. Hoppas mammorna blir glada. Gjorde ett eget exemplar åt mig själv, I like!
.
Imorgon är det ju morsdag här i Finland, en helg med lite blandade känslor för mig. Roligt är det att bli uppvaktad av mina ljuvliga små flickor och min man, men sen har morsdagen en påminnelse av stor saknad för mig också. Saknad efter min egen mamma och min syster som flyttat till sällare jaktmarker för ett antal år sen. Men den största saknaden är ändå efter min änglason. I höst skulle han fylla fyra år...
.
Som änglamamma brukar jag ta fram denna dikt varje morsdag som en liten tröst. Tycker den är så vacker.
.
Dear Mr. Hallmark,
.
I am witting to you from heaven, and though it might appear.

A rather strange idea, I see everything from here.
.
I just popped in to visit, your stores to find a card.

A card of love for my mother, as this day for her is hard.
.
There must be some mistake I thought,

Every card you could imagine.
.
Except I could not fine a card,

From a child who lives in heaven.
.
She is still a mother too, no matter were I reside.

I had to leave, she understands, but oh the tears she's cried.
.
I thought that if I wrote you, that you would come to know,

That though I live in heaven now, I still love my mother so.
.
She talks with me, she dreams with me, we still share laughter too.

Memories are our way of speaking now, could you see what you could do.
.
My mother she carries me in her heart, her tears she hides from sight.

She writes poems to honor me, sometimes far into the night.
.
She plants flowers in my garden, there my living memory dwells.

She writes to other grieving parents, trying to ease their pain as well.
.
So you see Mr. Hallmark, though I no longer live on earth.

I must find a way to remind her of her wondrous worth.
.
She needs to be honored, and remembered too.

Just as the children, on earth will do.
.
Thank you Mr. Hallmark, I know you'll do your best.

I have done all I can do, to you I'll leave the rest.
.
Find a way to tell her, how much she means to me.

Until I can do it for myself, when she joins me in eternity.
.
Author Unknown
.
Önskar er alla en riktigt trevlig morsdag!
.
Kramar

4 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Jag förstår att den här helgen kan vara tung för dig och all sorg väller fram! Fin dikt! Men fint att du har dina flickor! ♥ Ja, det är otroligt mycket på jobbet, speciellt nu i slutet av termin.
Tack för tipset med fröna! Jag är nog rätt insatt annars, men karaktären brister och det är roligt när de unga uppfostrar sina föräldrar.
Ha en skön helg! ♥

alegni sa...

skön mors dag till dig trots saknaden efter dem som inte längre finns här bland oss. kram

Livet på Vestergård sa...

Hoppas att din dag blev fin.Jag förstår att saknaden känns svår och dessutom tycks du ha drabbats många gånger.
Ta vara på din familj och hoppas att du får en fin ledig vecka!
Jag är helt övertygad om att mödrarna blev förtjusta över halsbanden :)

Käranån sa...

Jag förstår din saknad av dina kära. Morsdag är inte alltid en glädjedag för alla. Roligt att du har småflickorna som uppvaktar dig.
Vacker dikt!