onsdag 9 december 2009

Mera bakat

Idag har jag hållit till en hel del i köket. Bakade lussekatter, för på söndan är det faktiskt redan lucia. Otroligt va tiden går hastigt såhär före jul!
.
Vi har som tradition att baka sk."guttagubbar" till jul. Nu blev det två gummor till mina flickor. Dem får de äta först på julafton till julkaffet. Konstiga traditioner, men det är sådant som hänger med från ens egen barndom och det tycker jag är viktigt att föra vidare.
.
Sen har jag bakat de godaste småbröden som finns och kan inte köpas i nån butik. De hör också till mina jultraditioner som hänger med från barndomen. Min mamma bakade alltid dessa och jag minns att jag aldrig fick hjälpa till när jag var liten. Nu förstår jag varför, för degen är lite mer svårhanterlig än en vanlig pepparkaksdeg. Passar ej att bakas tillsammans med barn. Men så goda och möra som de är, så är det mödan värt. Här delar jag med mig av receptet och rekommenderar varmt att ni provar baka.
.
Uppåkra kakor (ca.40st.)
.
200g smör
75g socker
100g potatismjöl
200g vetemjöl
.
Till pensling:
1 ägg
sötmandel (kan lämnas bort)
pärlsocker
.
Rör smör och socker smidigt.
Tillsätt mjölsorterna och låt degen stå kallt.
Kavla utdegen till en tunn kaka.
Tag med mått ut små runda kakor och vik ihop dem nästan på mitten.
Pensla med ägg och strö mandel och socker på.
.
Grädda i 200 grader ca. 6-8min.
.
En lite råddig bild, men satte hit den för att beskrivningen skall vara lättare att förstå.
.
Här har vi färdiga Uppåkra kakor i min favorit kakburk. Nu skall de gömmas bra, så inte de små kakmonstren hittar dem! :-)
.
Nu skall jag koppla av framför tv:n en stund. Sen ska jag ta itu med nåt roligt när flickorna har somnat, nämligen julkortsverkstad. Har nämligen skaffat material till Tilda-kort som mina bästa vänner ska få i år!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Voi nam vad det ser gott ut !! Skulle jag inte ha min jävla keliaki så skulle jag vara hos dej på kaffe om 45 minuter ! :D
Har aldrig själv bakat uppåkrakakorna, fast jag har nog receptet.. Minns ännu precis hur de smakade , o hur goda de var.. :)
Kanske jag bakar dem nu i år..
Jag skall försöka få gjort morots- o kålrotslådorna nu i veckoslutet.
Ha det bra vännen !
Kram T.

livet på utanäs sa...

Mmmmmmmmmmmmmmm , så gott det ser ut , nästan så att det doftar genom datorn =)

Här har vi en som är på gång med julbaket , så härligt !

Ha det nu så gott i julstöket och lycka till i lotteriet =)

Kram Sussi O