söndag 13 december 2009

Lucia med pyssel

"Lusselelle, lusselelle, elva nätter före jul..."
Tänk att det är så nära till julen och va mycket som skall hända före det. Jag har ingen julstress utan njuter bara av denhär tiden. Julen kommer fast jag inte storstädar.
Igår plockade jag fram min gulliga lucia som redan hängt med i många år. Har inte själv gjort den utan köpt den av en lokal hantverkare. Kroppen är svarvad i trä och jag tycker så mycket om den.
.
Med storasyster har vi gjort lite julgodis. Det blev två sorter. Rocky road som jag och gubben älskar. Receptet finns här.
Den andra sorten hade storasyster gjort i skolan, men den är lite för söt i min smak. Här är i alla fall receptet:
.
Mormors fudge
.
4 dl socker
2 dl grädde
100 gr smör el. margarin
200 gr mörk blockchoklad
.
Smält ihop smöret med socker och grädde i en kastrull. Småkoka i 5 min.
Blanda i blockchokladen.
Häll upp smeten i en form med smörat bakplåtspapper, låt svalna.
Skär upp fudgebitarna. Förvaras svalt!
.
Polkagriskäpparna - från Pentik!
.
Sen har vi skapat lite väldoft med apelsiner prydda med nejlikor.
Mmm... säkert kan ni känna doften. Nu är det jul!

.
Trevlig luciadag till er alla!

1 kommentar:

Nyanser av vitt sa...

Hej
Vad mycket godsaker ni gjort.
Tack för att du deltar i min utlottning
Ha en fin helg
Kram Agneta