söndag 9 augusti 2009

Tid i trädgården


Jag konstaterade just att jag inte bloggat om min trädgård på hela sommaren, fast det är där som jag spenderar största delen av min tid.
.
Bären är mogna och lite äppel får vi på träden i år.
.
...........
.
.
...........
.

Mina rosor är som allra vackraste nu och de brukar blomma långt in i september. Älskar dessa Ingrid Bergman som är mörkröda och kan bli närmare 15 cm i diameter.

.

En stor del av mina sommarblommor är frösådda som dessa. Krasse är alltid lika roligt att odla och jag tycker om deras färger, gult, orange och rött. De blåa blommorna har jag ingen aning om vad de heter. Fick dem som bonusfrö när jag beställde blomlökar och hade ingen aning om vad som skulle gro. Fina är de i alla fall..

Blomman för dagen slingrar sig efter en spaljé vid vår hjälpkökstrappa.

.
Ingen sommar utan blåklint!

.

Jag har privilegiet att äga nånting som alla inte har, nämligen ett smultronland! Det handlar alltså om odlade stora smultron. Sorten heter "Rödluvan" , bären blir stora som en tumnagel och de är söta och goda. (Inte riktigt lika goda som vilda smultron.) Vi har cirka 20 plantor och varje år plockar jag närmare 5 liter smultron. Största delen äter vi genast upp, men en del fryser jag ner.


.
Dagens skörd!
.
En del av dem fick sällskap av en rulltårta med lite grädde till eftermiddagskaffet på terassen.
Mums, somrigare kan det knappast bli!
.
Njut av sommaren, för snart är den förbi!

2 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Hej,
för några månader sedan deltog du i en tävling om berlocker från www.pysselgrottan.se inne hos mig. Eftersom du gillade berlockerna ville jag tipsa dig om att jag nu lottar ut ett halsband därifrån.
http://pysen73.blogspot.com/2009/08/vinn-lackert-halsband.html

Vänliga hälsningar,
Helena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Monica. Roligt att du är med i min utlottning. Det var mycket fint i din trädgård, här går det lite mot höst nu. Och så fina smultron, det var ingen dålig skörd du fick.
Kram AnnaMaria