tisdag 24 mars 2009

Bakning på schemat

Jag ställer till kalas hos oss. Lillasyster fyller 1 år imorgon och jag har bakat lite redan. Idag ska jag börja med tårtan och nån salt paj.
*
Allra först blev det en helt vanlig bostonkaka fylld med vaniljkräm.
*
Sen blev det en chokladkaka i långpanna med kokostäcke.
Här är receptet:
*
Backabo chokladrutor
.
6 ägg
5 dl socker
5 dl vetemjöl
3,5 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 dl vatten
100 g smält margarin
.
Kokossmet:
150 g margarin
6 dl kokosflingor
3 dl socker
3 ägg
.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och kakao. Rör ner i äggsmeten. Smält marg. i kokande vatten. Rör ner i smeten. Häll smeten i en långpanna. Grädda nästan färdig i 200 grader rätt långt nere i ugnen, ca 20 min.
Blanda under tiden ihop kokossmeten. Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt sjuda under omrörning till en krämig smet. Bred ut över den halvfärdiga kakan. Grädda i 225 grader ett steg högre upp i ca. 5-10min. till.

Inga kommentarer: