torsdag 5 mars 2009

Bakning på schemat igen

Både igår och i helgen bakade vi nåt smått igen.
*
Jag har två favorit-bakböcker som jag ofta använder.
Kladdkakor & Smulpajer skrivna av Maria Öhrn.
*
Denhär kladdkakan har stått på vårt kaffebord idag.
*
Sega chokladrutor
100g smör el. marg.
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 dlvaniljsocker
2 tsk bakpulver
.
Smörj och bröa en ugnsform med måtten 20x25cm.Smält smöret. Vispa ägg och socker och tillsätt det smälta smöret. Blanda samman de torra ingredienserna och tillsätt i smeten.
Grädda i 150 grader ca.35 min.
Servera med vispgrädde el. glass.
.
Jag gjorde förstås kakan meraGI vänlig och använde speltmjöl i stället för vetemjöl. Vanliga sockret bytte jag ut mot 2 dl fruktsocker.
*
Under helgen var det storasyster som bakade. Det blev en vanlig rund kaka som hade strykande åtgång.
.
Kanel-tigerkaka
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl socker
2 dl mjölk
3-4 msk smält smör
2 tsk kanel ( blandas i en tredjedel av smeten och varvas i formen på samma sätt som vanlig tigerkaka)
.
Vispa ägg och socker. Smält smöret och tillsätt i smeten tillsammans med mjölken. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Lägg smeten i en rund kakform och grädda i 200 grader ca. 20-25 min.
*

Inga kommentarer: