tisdag 10 februari 2009

Älskade farmor!

Igår gjorde jag helt otroliga fynd i mitt barndomshem. Gamla saker som nu har ett helt annat värde än förr i mina ögon. Allt från gamla fotografier till böcker och örngott. Allt har varit min kära farmors som för länge sen gått ur tiden. Jag var 6 år när hon dog, men jag minns henne riktigt bra. Det var hon som lärde mig "Gud som haver" och hon kunde laga en jättegod plommomkräm med gräddskum. Hennes hår var långt och nästan svart. Alltid var det flätat och uppsatt på huvudet.
*
Här är gamla foton på min farmor, min farmos mor och min farfar. Tänk va folk var vackra på fotografier förr!
*
Hittade min farmors glasögonfodral, ett bokmärke och en gammal bok.
*
Boken var en katekes tryckt år 1882. Min farmor hade fått den år 1900. Då gick hon antagligen i skriftskolan.
*

Sedan fann jag hennes paradhandduk hopskrottad bland gamla gardiner.
*
Ljuvlig spets med broderade monogram. Nu pryder den mitt kök och påminner om svunna tider.

Inga kommentarer: